پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 204715
هنگام نوشيدن آب اين دعا را بخوانيد
تاریخ انتشار : 1395/01/22 17:07:25
نمایش : 1733
آداب و ادعيه مخصوصي از ائمه اطهار(ع) براي نوشيدن آب ذکر شده است که در ادامه آن‌ها را مي‌خوانيد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، از پيامبر اکرم(ص) و امامان معصوم(ع) ادعيه مخصوص نوشيدن آب ذکر شده که اين احاديث و روايات در کتاب «مکارم الاخلاق» جمع آوري شده است و مشروح آن را در ادامه مي‌خوانيد:

 

«الحَمدُ لِلَّهِ مُنزِلِ المَاءِ مِنَ السَّمَاءِ مُصَرَّفِ الأَمرِ کَيفَ يَشَاءُ بِسمِ اللهِ خَيرِ الاَسمَاءِ»

 

حمد مخصوص خداوندي که آب را از آسمان نازل فرمود و امور را همان گونه که مي‌خواهد، انجام مي‌دهد. به نام خدا که بهترين اسامي است.

 

امام صادق(ع) فرمود: عده‌اي به نزد پدرم امام باقر(ع) شرفياب شدند و گفتند: آيا به نظر شما هر چيزي آدابي دارد؟ ايشان فرمود: بله! و مجددا فرمود: بر ايشان آب بياوريد تا بنوشند. آنها گفتند: اي اباجعفر(ع) ! آيا اين کوزه نيز اين چنين است؟

 

ايشان فرمود: بله. گفتند: آداب آن چيست؟ ايشان فرمود: آداب آن اين است که از دهانه و جلوي آن آب بياشاميد و خداوند را ياد نماييد و با سه نفس بنوشيد و با هر نفس خداوند را حمد گوييد و از کنار دسته کوزه، آب نخوريد که آن جا جايگاه آب شيطان است، بعد از آن هم مي‌گويي: «الحَمدُ للِّهِ الذِي سَقَانِي مَاءَ عَذباً وَ لَم يَجعَلْهُ مِلْحاً أُجاجًا بِذُنُوبِي» حمد مخصوص خداوندي که مرا آب گوارا داد.

 

در روايتي ديگر مانند همين دعا ولي بيشتر از اين نقل شده: 

 

«الحَمدُ لِلَّهِ الذِي سَقَانِي فَأَروَانِي َو أَعطَانِي فَأَرضَانِي وَ عَافَانِي و کَفَاني اللَّهُم اجْعَلنِي مِمَّنْ تَسقِيِه فِي الْمَعَاد مِن حَوضِ مَحَمَّد(ع) و تُسعِدُهُ بِمُرَافَقَتِهِ بِرَحْمَتِکَ يا اَرحَمَ الراحِمِينَ»

 

حمد مخصوص خداوندي که مرا‌ آب داد و سيراب نمود و به من عطا کرد و راضي‌ام ساخت و به من عافيت داد و مرا کفايت نمود. بارالها! من را از آن کساني گردان که در آن دنيا از حوض محمد (ص) سيراب مي‌گرداني و به همنشيني با او مرا خوشبخت مي‌کني، به رحمتت اي بهترين رحم‌کنندگان.

 

عبدالله بن مسعود گفت: پيامبر (ص) نهي مي‌فرمود که کسي آب را به صورت ايستاده بخورد. سوال کردند: غذا خوردن را چه طور؟ فرمود: آن بدتر است.

 

انس گفت: پيامبر (ص) از ايستاده آب خوردن، نهي مي‌فرمود. پرسيدند: غذا خوردن به صورت ايستاده چطور؟ گفت: بدتر است.

 

در روايتي آمده است که پيامبر(ص) ايستاده آب مي‌نوشيد.

 

از امام صادق(ع) سوال نمودند: طعم آب چگونه است؟ ايشان فرمود: طعم آن، طعم زندگي است.

 

همچنين امام صادق(ع) فرمود: فردي از شما اگر خواست آب بنوشد آن را با سه نفس بخورد و در هر نفس خداوند را حمد گويد که شکر اول، شکر براي آب  است و دومين شکر، شيطان را دور مي‌کند و سومين شکر، شفا يافتن شکم است.

 

ابن عباس گفت: پيامبر(ص) را ديدم در حالي که آب را به دو نفس مي‌نوشيد.

 

از امام کاظم(ع) سوال کردند که آداب آب خوردن چيست؟ فرمود: آداب آب خوردن اين است که از جاي شکسته کوزه، آب ننوشي که آن، جايگاه شيطان است و ابتدا «بسم‌الله» بگويي و در آخر خداوند را حمد گويي.

 

عمروبن قيس گفت: در مدينه نزد امام باقر(ع) شرفياب شدم در حالي که جلوي ايشان کوزه آبي بود. گفتم: آداب اين کوزه چيست؟ فرمود: از جلوي کوزه آب بنوش و ابتدا بسم‌الله و در پايان آب نوشيدن، خدواند را حمد کن و از کناره دسته آن آب مخور که جايگاه شيطان است، اين‌ها آداب کوزه است.

 

پيامبر(ص) فرمود: اگر در ظرف شما مگسي افتاد آن را در آب فرو ببريد که يکي از بال‌هاي مگس داراي بيماري و بال ديگرش داراي شفاي بيماري است و مگس آن بالي را که بيماري و مرض در آن است در ظرف فرو مي‌برد، پس همه ظرف را در آب فرو ببريد و سپس آن را بيرون بيندازيد.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

 

 

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html